1. Všechny zvony zvoní a všechny mšesv.se slouží a všechna evangelia se čtou; tato růže a nátka ať je z tohoto těla vysvobozena na vždycky. Ktomu mi dopomáhej sv. čtvmáct pomocníků, sv. Kateřino, sv. Barboro, sv. Starosto a vSckni svatí a světice boží a sv. nerozdílná Trojice.К tomu mi dopomáhej Bůh otec, Bůh syn. Bůh duch sv. Pak se modli třikrát Otčenáša Zdrávas, VeKmv Boha a Zdrávas královno. Все колокола звонят, и все мессы святые служатся, и все евангелия чтутся; эта рожа и натка пусть из этого тела высвободятся навсегда. Помогай мне в этом, святые четырнадцать помощников, св. Катержина, св. Барбара, св. Староста и все святые божьи, и святая нераздельная Троица. Помогай мне в этом, Бог отец, Бог сын, Бог дух святой. Потом трижды читаются молитвы «Отче наш», «Богородице Дево, радуйся», «Верую» и «Богородице Дево, Матерь милосердная».
2.Byl klobouk na nebi a na zemi, a na tom klobouku byly tri růže, jedna krvavá, druhá bolavá, třetí modří, ať jsou (s)trile nebo růže odstupte odN...,jako vstoupil Pán Ježíš na trůn boží, Amenl Была шляпа на небе и на земле, а на этой шляпе были три розы (рожи), одна кровавая, другая болящая, третья синяя, стрелы ли это или рожи, отступите от Н. (имярек), как вступил Господь Иисус на престол божий, аминь!
3.Žehnačka říká: Růže, růže palčivá a bouřlivá, odkud jsi přišla, abys zas odešla. Přišla-lijsi z vody, jdi do vody, přišb-lijsi z větru, jdi do větru, přišla-li jsi z kamení, jdi do kamení Odkud jsi přišla, abys zas odešla. Říká se třikrát a mezi tím Otčenáš, po posledním Otčenáši se teprve řekne Amen. -Říká se ráno, když slunce vychází a večer při západu slunce. Знахарка говорит: Рожа, рожа жгучая и грозовая, откуда ты пришла, уходи туда снова. Пришла ли ты из воды, уходи в воду, пришла ветра, уходи на ветер, пришла ли ты из камня, уходи в камень. Откуда ты пришла, уходи туда снова. Заговор произносится трижды, в промежутках читается молитва «Отче наш», после последнего ее произнесения добавить Аминь. - Заговаривать нужно утром, на восходе солнца, или вечером, на закате.
4.Zaříkávač učiní na růži tři kříže, jmenuje přitom tři božské osoby a říká: Spadla s nebe svatá manna, ze sv. mannyso. Anna, ze sv. Anny Panna Maria, z Panny Marie Pán Kristus. Potom jmenuje tři božské osoby a dělaje tři kříže jako poprvé pokračuje: Já po milém Pánu Bohu N. zaříkávám tuto růži, tuto nátku, aby nerostly, jako nerostlo kamení od božího narození až do božího vstoupení. Po opětném přeželmání říká: Vím já jeden trávníček, na tom trávníčku tri studánky. Tam se ty růže, ty nátko, koupejte a tomu tělu kopoj- dejte! К tomu mi dopomáhej Bůh Otec, Bůh Syn, Bůh Duch svatý.
Знахарь трижды крестит рожу, называя при этом имена трех божеств, и говорит Упала с неба святая манна, из святой манны святая Анна, из святой Анны Дева Мария, из Девы Марии Иисус Христос. Затем называет имена трех божеств и, делая три креста, как в первый раз, продолжает Я после милого Господа Бога заговариваю Н. (имярек) эту рожу, эту натку, чтобы они не росли, как не рос камень от божьего рождения до божьего вступления (на небо). При повторном произнесении заговора говорится: Знаю я одну лужаечку, на этой лужаечке три родника. Там ты, рожа, ты, натка, купайтесь, а этому телу покой дайте! В этом мне помогай, Бог Отец, Бог Сын, Бог Дух святой.
1.Uřečení (uřknutí, uhranutí) způsobí ten, koho matka odstavila a z lítosti opět znova kojila. Uřekne se obyčejně pohledem. Proto jest dobře, obdivuje-li kdo co, pronésti slova: Bez úroku! Сглазить может тот, кого в детстве мать бросила кормить грудью, а потом, из жалости, возобновила кормление. Сглаз обычно связан со взглядом. Поэтому когда, если кто-то чем-то восхищается, произнести слова: Без сглаза!
2.Když jde měsíc «dolů», t.j. když ho ubývá (jest špičatý, rohatý) říká se z rána k němu obrácen: Můj milý bratříčku, zlatýpřítelíčku, ať mne žádný neuhrane, až ty budeš třírohý. К tomu mně dopomáhej + Bůh Otec, + Syn, + Duch sv. Когда месяц убывает (т.е. когда он «рогатый»), обратись к нему утром: Мой милый братик, золотой дружок, пусть меня никто не сглазит до тех пор, пока ты не будешь трехрогим. Помогай мне в этом, (перекреститься) Бог Отец, (перекреститься) Сын, (перекреститься) Дух св.
3.Ve jméno Boha Otce, Boha Syna a Boha Ducha svatého počínám dělati vodičku tomuto člověku (hovadu) pro ouřky vyteklou, mužjousatej, žena vlasatá, panna prsnatá, mládenec holobrádek. Dejž Pane Ježíši Kriste skrze koho ty ouřky vyšly aby zas do něj vešly; k tomu mi dopomáhej Bůh Otec, Bůh Syn, Bůh Duch svatý. A to říkej třikrát a vždycky Otčenáš a Zdrávas Marie a na posled Věřím Pána Boha. Во имя Бога Отца, Бога Сына и Бога Духа святого, начинаю делать водичку вытекшую этому человеку (скотине), чтобы лечить сглаз, мужчина усатый, женщина волосатая, девица грудастая, юноша молокосос. Дай же, Господи Иисусе Христе, чтобы через кого эти сглазы вышли, они снова в него вошли; в этом мне помогай, Бог Отец, Бог Сын, Бог Дух святой. Заговор произносится трижды, сопровождаемый молитвами «Отче наш» и «Богородице Дево, радуйся». В самом конце прочитать «Верую».
1.Proti střílí příčinou přezdívky: Jeden kožich je lepčí, než žádný kožich; dva kožichy jsou lepčí než jeden kožich; tři kožichy jsou lepčí než dva; čtyři kožichy jsou lepčí než tři, pět kožichů jsou lepčí než čtyři, šest kožichů jsou lepčí než pět, sedm kožichů jsou lepčí než Úst, osm kožichůjsou lepčí než sedm, dZět kožichů jsou lepčí než osm, deset kožichů jsou lepčí než devět. Заговор против стрел, возникших от сглаза: Одна шуба лучше, чем ни одной шубы; две шубы лучше, чем одна шуба; три шубы лучше, чем две; четыре шубы лучше, чем три; пять шуб лучше, чем четыре; шесть шуб лучше, чем пять; семь шуб лучше, чем шесть; восемь шуб лучше, чем семь, девять шуб лучше, чем восемь; десять шуб лучше, чем девять.
2.Ve jménu Pána Ježíše Krista budu slekovati, napravovali, ne sám svou mocí, než s Pánem Ježíšem, s Panenkou Marií s pomocí. StřQÍ, střílí, hned jděte na hory, na lesy; jsou tam tri studnice; v jedné máte víno, v druhý máte pivo a v třetí máte mlíko. Tam jezte, píte, hodujte; tomuto tělu, těmto oudům, tyto levý pokoj dejte. Jsteli z větru, jděte do větru, jsteli z ouřku, jděte do ouřku, jsteli z vody, jděte do vody. К tomu mi dopomáhej Bůh, a to říkej třikráte až po třetí řekni amen. Во имя Господа Иисуса Христа буду лечить, поправлять, не сам, своей силой, но с Господом Иисусом, с Девой Марией, с (их) помощью. Стрелы, стрелы, сейчас же идите на горы, в леса; там есть три колодца; в одном для вас вино, в другом для вас пиво, в третьем для вас молоко. Там ешьте, пейте, пируйте; этому телу, этим членам, этим конечностям (этой левой ноге) покой дайте. Из ветра ли вы, уходите в ветер, от сглаза ли вы, уходите к сглазу, из воды ли вы, уходите о воду. В этом мне помогай, Бог. Заговор произносится трижды, в самом конце нужно сказать Аминь.
3.Drž nad hlavou toho člověka, jenž na stříle trpí, hliněnou mísu, polož do ní nůž a nůžky křížem a při tom říkej: Chodili střelci, střelíce po horách, po krajinách; potkalajesvatáApolena, ta se jich tázala: Střelci, střelíce! Kam jdete? My jdeme k té a té osobě (jméno) mozek jisti, krev piti, maso dráti. kosti lámati. Řekla jim svatá Apolena: Střelci, střelíce! vraťte se, a té osobě pokoj dejte! Toto třikráte po sobě opakuj, a po každé do té mísy trochu vody nalej a několik zrnek ovsa nasyp. Над головой больного держать глиняную миску, куда положить крестом нож и ножницы. При этом произнести: Ходили стрельцы, стрелицы по горам, по долам (по краям); встретила их святая Аполена, она их спросила: Стрелы, стрелицы! Куда вы идете? Мы идем к такому-то и такому-то человеку (имярек) мозг есть, кровь пить, мясо драть, кости ломать. Сказала им святая Аполена: Стрелы, стрелицы! вернитесь, а этому человеку покой дайте! Это произносится трижды, при этом каждый раз в миску нужно налить немного воды и всыпать несколько зерен овса.
4.Na mísu nalejí vody, nemocný nahne nad ní hlavu, a zažehnavač říká nad ním třikráte: Střelo, střelo, střelo střeloucí jako voda Mučící, jste-li z vody, dite do vody, jste-li z větrů, dite do větrů, jste-li z leknutí, dite do leknutí. К tomu mi dopomáhej Bůh Otec, Bůh Syn, Bůh Duch svatý. Potom se hodí hrst ovsa přes hlavu do vody. Na konec voda i s ovsem přes hlavu na střechu se vyleje. В миску налить воды, больной наклоняет над ней голову, а знахарь трижды произносит над „им: Стрелы, стрелы, стрелы стрельные, как вода шумящие, если вы из воды, уходите в воду, если вы из ветров, уходите на ветра, если вы от испуга, уходите в испуг. Помогай мне в этом, Бог Отец, Бог Сын, Бог Дух святой. После этого через голову в воду бросить горсть овса. Потом волу с овсом вылить через голову на крышу.
5.Nemocný ať položí hlavu na stůl neb na postel, uchem zhůru, ve kterém trpí bolesti. Potom vezmi misku a tři špičky, t.j. nůžky o dvou špičkách a špičatý nůž. Misku polož rovně nemocnému na ucho, vlož otevřené nůžky do ní, a potom lej do misky vody křížem, řka: Ve jménu Boha Otce, Boha Syna a Boha Ducha svatého. Pak vezmi špetku ovsa a syp jej též křížem na tu misku, řka: Ve jménu Boha Otce, Boha Syna a Boha Ducha svatého. Jsou-li to skutečně stříle, postaví se oves ve vodě špičkami zhůru, pakli nejsou, padne ke dnu. Na to vezmi nůž a udělej špičkou v misce kříž, táž slova řka: Ve jménu Boha Otce. Boha Syna a Boha Ducha setého+ + +. a iezdi do dně nožem do kola od levé ruky ku praví, říkaje přitom jménem nemocného takto:
Já N. (jméno nemocného} svým
vlastním jménem pokřtěný. Letěli tady tři střelci, nádchou se
spojující, zastavili se v mé hlavě, v mých
uších, v mých ústech; a já je zaklínám skrze tři božské
osoby,
skrze Boha Otce, Boha Syna, Boka
Ducha svatého: jsou-li z větru, aby šli zas do
větru,
tam aby dříví v největších
huštinách lámali; jsou-li z vody, aby šli zas do
vody,
tam aby písek v největších hlubinách vázali; jsou-li ze skal, aby šli zas do skal,
tam aby skaly v největších
skalinách lámali; mne, mé hlavě, mým ušim, mým zubům pokoj dali a mne víc netrápili К tomu mi dopomáhej Bůh Otec, Bůh Syn, Bůh Duch svatý. Toto opakuj tři dni po sobě, aneb také v jednom dni ráno, v poledne a u večer.
Больной пусть положит голову на стол или на кровать, вверх тем ухом, в котором он ощущает боль. Потом возьми миску, ножницы и нож. Миску поставь больному на ухо, положи туда раскрытые ножницы и крестом влей сверху воды, произнося: Во имя Бога Отца, Бога Сына и Бога Духа святого. Потом возьми щепотку овса и всыпь его крестом в миску, произнося: Во имя Бога Отца, Бога Сына, Бога Духа святого. Если больной и в самом деле болен стрелами, зернышки овса всплывут в воде остриями кверху, в противном случае они останутся лежать на дне. После этого возьми нож и, проведя его острием по воде крестообразным движением, произнеси: Во имя Бога Отца, Бога Сына, Бога Духа святого (трижды перекреститься). Затем води острием ножа по дну миски по кругу слева направо, произнося при этом от имени больного:
Я И. (имярек), своим собственным именем крещенный.
Летели здесь три стрелицы, ноткой соединенные,
остановились в моей голове, в моих ушах, в моем рту;
а я их заклинаю тремя божескими особами,
Богом Отцом, Богом Сыном, Богом
Духом святым: если они (пришли) из ветра, чтобы шли снова
в ветер, там чтобы деревья в самых дремучих'
густотах ломали; если они (пришли) из воды, чтобы снова шли
вводу, там чтобы песок в самых глубоких' глубинах связывали;
если они (пришли) из скал, чтобы снова шли на скалы,
там чтобы скалы в самых высоких • скалах ломали, мне, моей голове, моим ушам, моим зубам покой дали и меня больше не мучили. Помогай мне в этом, Бог Отец, Бог Сын, Бог Дух святой.
Заговор произносится либо в течение трех дней подряд, либо три раза в один день: утром, в полдень и вечером.
Bohem a s panenkou Marií odstoupněte od tohoto těla všech devadesátdevět studených jedů, růže a všechny nemoce z tohoto těla a ze všech žil, ze všech oudů a ze všech klidů (Glied) a ze všech kostí tohoto těla, tak jako odstoupil měsíc od slunce a slunce od měsíce, panna Maria od svého synáčka. К tomu mi dopomáhejte čtrnáct pomocníků, sv. Kateřina, sv. Starosta, sv. panna Barbora, všichni svatí a světice boží, sv. nerozdílná Trojice. К tomu mi dopomáhej Bůh otec, Bůh syn. Bůh duch sv. To třikrát opakuj, teprve po třetí řekni amen.
С Богом и девой Марией, отступите от этого тела, все девяносто девять студеных ядов, рожа и все болезни — из этого тела и изо всех жил, изо всех конечностей, и изо всех членов, и изо всех костей этого тела, как отступил месяц от солнца, а солнце от месяца, дева Мария от своего сыночка. Помогайте мне в этом, четырнадцать помощников, св. Катержина, св. Староста, св. дева Барбара, все святые божьи, святая нераздельная Троица. Помогай мне в этом, Бог отец. Бог сын, Бог дух святой. Заговор произносится трижды, на третий раз в конце добавляется Аминь.
1.Stírání mzí či úbytí je účinné jenom za ubývajícího měsíce. Voda k léčení se musí nabrat z potoka proti proudu a nesmí se při tom mluviti. Nejúčinnejší je voda z místa, kde se přes potok nosí mrtvoly. Důležité je vždy, aby se vodou třelo křížem přes tělo. Nato se stírají třikrát oběma rukama spánky a konečně i krk. Někteří trou i prsa. Po stírání se voda přeměřnje; přibude-li vody, nemocný se uzdraví. Účinek stírání zesílí se tím. že se při stírání modlí Otčenáš a pak zaříkání: Pane Ježíši, mám-li mze nebo nemze, odejmi je ode mne! Po stírání má se voda vylít do potoka, aby mze vzala voda, nikdy ne na cestu, protože by mze mohl někdo dostat.
Чахотки «стираются» только на убывающем месяце. Воду для лечения набирают из ручья против течения, при этом нельзя разговаривать. Наиболее действенной будет вода, взятая из того места, где через ручей носят трупы. Важно растереть «крестом» этой водой тело. Затем обеими руками трижды трут виски, а в конце — и шею. Некоторые трут и грудь. После этого надо измерить количество воды: если ее станет больше, больной выздоровеет. Лечение будет более действенным, если при стирании молиться «Отче наш», а затем заговаривать: Господи, чахотка ли у меня или не чахотка, забери ее у меня! После этого воду вылить в ручей, чтобы чахотку забрала водаНельзя выливать воду на дорогу, чтобы никто не заразился.
2.Pán Bůh napřed, Pán Bůh za mnou, Pán Bůh nade mnou. Pán Bůh mčiž požeknati, co já budu počtnati. Žehnám já vás ujmy, ujmy, ujmice; mze, mze, mžice; snědek, snědek, snědice; odstupte z těla. z očí, z klapek, z řasy, z vlasů, z nechtů, z kostí, z krve, z rukou, z nohouch, ze žil, od srdce, jako odstoupil Pán Ježíš od falešného soudce.Jak si PánJežíš před falešným soudcem vzdech, tak toho člověka nech.Jděte rada do vody, do tmí, do vrby; tam buďte, se rejte, toho člověka nechte. -Třikrát po sobě se to říká, a po třetím říkání se teprv řekne: Amen, Amen, Amen. Господь Бог впереди, Господь Бог за мной, Господь Бог надо мной. Господи Боже, смилуйся и благослови то, что я начну (делать). Заговариваю я вас, чахотки'; выйдите из тела, из глаз, с век, с ресниц, с волос, с ногтей, из костей, из крови, из рук, из ног, из жил, из сердца, как отступил Господь Иисус от лицемерного судьи. Как вздохнул Господь Иисус перед несправедливым судьей, так и вы оставьте этого человека. Уходите лучше в воду, на колючки, на вербу; там будьте, резвитесь, этого человека оставьте. Заговор произносится три раза, после чего трижды добавляется Аминь.
3.Stižený souchotinami jde k vrbě a říká třikrát se žehnaje: Vrbo, já du k tobě, souchotinovou oběť nesu v sobě a chci ji dát tobě a ty ji dej větvím a větev ji dá ratolestím a ty ji pošlou do povětří. К tomu mi dopomáhej Bůh Otec, Bůh Syn, Bůh Duch svatý. Больной чахоткой идет к вербе и произносит, трижды крестясь: Верба, я иду к тебе, чахоточную жертву несу в себе и хочу ее дать тебе, а ты ее дай (своим) сучьям, а сук ее пошлет ветвям, а они ее пошлют в воздух. Помогай мне в этом, Бог Отец, Бог Сын, Бог Дух святой.
4.Zaříkavačka položí tři kousky chleba na talíř, naleje na ně trochu octa a posype solí. Nato, berouc z talíře kůrku a pronášejíc slova: Začínám ve jménu Pána Ježíše Krista ukřižovaného, potře kůrkou vypláznutý jazyk chorého. Pak činí s 2. a 3. kůrkou totéž. Nato potírá kůrkou oba spánky, obě dvě lopatky, obě ramena a obě lýtka. Na konec říká: Končím ve jménu Pána Ježíše Krista. -Amen se řekne až při 3. zaříkávání. Знахарка кладет на тарелку три куска хлеба, наливает немного уксуса и посыпает солью. Затем £рет с тарелки корку и произносит: Начинаю со имя Господа Иисуса Христа распятого, трет коркой высунутый язык больного. Так же поступает и со второй, и с третьей корками. Затем растирает коркой оба виска, обе лопатки, оба плеча и обе икры. В конце говорит: Кончаю во имя Господа Иисуса Христа. Аминь произносится только на третий раз.
5.Uvaří se oubytové koření - roste na polích a žlutě vypadá, podobně panpa-líku - vleje se do dřevěné nádoby, a ten člověk se nad to posadí, tak jako když se při kašli napařnje.Tosedělájenomvestředu avpátek,ráno a večer: při východu slunce se stírá nahoru, a při zapádu se stírá dolů a pn tom se říká Oubyté, souchotě! Stůjte tak tiše, jako stála voda vJordáně и pána Ježíše; ze srdce, ze žil i z plic odejděte pryč! К tomu dopomáhej Bůh Otec, Bůh Syn, Bůh Duch svatý. Свари «чахоточную травку» (она растет в поле, желтого цвета, как одуванчик), вылей отвар в деревянный сосуд, и пусть больной посидит над паром, как при лечении кашля. Делать это можно только в среду и в пятницу, утром и вечером: на восходе солнца утираться движениями вверх, а на закате — движениями вниз. При этом произносить: Чахотки, чахотки! Стойте так тихо, как стояла вода в Иордане у господа Иисуса; из сердца, из жил, из легких отойдите прочь! В этом помогай, Бог Отец, Бог Сын, Бог Дух святой.
6. Když měsíce ubývá, vezmi do nějaké nádoby tři lžíce vody, namoč v ní prstů svých a omej ruce i nohy nemocného křížem, t.j. pravou ruku pod ohbím lokte a levou nohu pod kolenem, a potom opět levou ruku a pravou nohu taktéž. Přibylo-li po umývám' v nádobě vody, známem to skutečných oubutí. Shledáš-li takto oubutě, poznamenej se třikráte po sobě znamením sv. kříže, řka: Vejménu Boha Otce, i Suna, iDucA^.A^.PotomsložrucesvénemocnémunahlavuaHkej: Já vyháním oubutě z tvého těla: z hlavy do ramenou, z ramenou do kolenou, z kolenou do nehtův, znehtuvdomore: vodu přelejvati a písek přesejpati, kosti nelámali a žil neškubati, krve necucati a masa netrhati apřirozenímupokojdáti. + + + Amen. Когда луна на ущербе, налей в какой-нибудь сосуд три ложки воды, намочи в ней пальцы и «крестом» омой руки и ноги больного, т. е. правую руку на сгибе локтя и левую ногу под коленом, а потом левую руку под локтем и правую ногу под коленом. Если после этого воды в сосуде стало больше, значит, больной страдает чахоткой. В таком случае нужно трижды перекреститься и сказать: Во имя Бога Отца и Сына и Духа св. Аминь. После этого положить руки на голову больному и произнести следующее:
Я выгоняю чахотки из твоего тела:
из головы до плеч, с плеч до колен, с колен до ногтей, из ногтей в море: воду переливать и песок пересыпать, кости не ломать и жилы не дергать, кровь не сосать и мясо не рвать, и естеству покой дать. (трижды перекреститься) Аминь.
1.Dají do vany do jednoho koutka soli, do druhého mouky, do třetího medu, do čtvrtého popelu. Vezme se skrojek s prvního pecna, který se do peci sázel, a tímto skrojkem dotkne se křížem soli popelu,Luky, medu. Potom se nalejc do vany odvaru z devíti vrškúv, ulomených po jednom s devíti borových stromků, ze «souchoťové trávy», z «koňky* (souchoťová tráva roste na pastviskách a kvete žlutým kvítkem, koňka modrým) a čekanky. Když se vršky ulamují, čítá se: nejeden, nedva, netři, nečtyři, nepět, nešest, nesedm, neosm, nedevět. V koupeli takto připraveném dítě se třikrát okoupe, a skrojkem dotýkaným tře se mu po zadečkách křížem, říkajíc: Co holý kosti, aby bylo masa dosti. Potom se pomodlí pět otčenášův a zdrávasův a Věřím v Boha. Voda se pak vyleje ke plotu do chládku, kam slunce nedosvítí. Vylévajíce vodu s koupele souchotináře mezi ploty, říkají: Hoj, suchoty, mezi ploty, abyste nikomu neškodily.
В один угол ванны бросить соли, в другой - муки, в третий - меду, в четвертый - пепла. Взять горбушку первого каравая, который поставили в печь, и ею крестообразным движением коснуться соли, пепла, муки и меда. Потом налить в ванну отвара из девяти верхушек, сломанных по одной с девяти сосновых деревьев, с «чахоточной травы», с «конки» («чахоточная трава» растет на пастбищах и цветет желтым цветом, а «конка» — голубым) и цикория. Когда верхушки ломаешь, произнести: не один, не два, не три, не четыре, не пять, не шесть, не семь, не восемь, не девять. В приготовленной таким образом ванне трижды окунуть ребенка и горбушкой, которой касались соли, пепла, меда и муки, потереть ему крестом спину, произнося при этом: Что голые кости, было бы мяса вдоволь. Потом помолиться пять раз «Отче наш», «Богородице Дево, радуйся» и «Верую». Воду вылить к забору, в тень, куда не достают лучи солнца. Выливая воду, произнести: Гой, сухоты, уходите [в пространство] между заборами, чтобы никому не вредили.
2.Pacienta položí babička na zem, změří rozpjetí jeho rukou (obyčejně stéblem). Když toto shoduje se s délkou celého těla, je ještě pomoc, ne-li, marně by stírala. V případě příznivém učiní chorému na čele kříž a hned potichu se modlí:Já tobě říkám na souchotiny; z čeho se ti do těla vtělily: z pití nebo z jídla, z chůze nebo z díla, z lítosti nebo ze zlosti, z horka nebo ze zimy, já je vyháním ze všech žil a ze všech kostí, z celého těla tvého. Posilám je na zelenou louku, tam jsou dvě pece chleba, dvě studnice mlíka. Tam jezte, tam píte, tam se upokojte, jako se upokojila v řece Jordáně voda, když Pána Ježíše křtili. Na to před ležícím klečíc modlí se třikráte Otčenáš a teprve po posledním řekne Amen, v čemž nesmí pochybiti. Tím první «stírání» končí, ale ne léčení, jež uvedeným způsobem trvá tak dlouho, až se churavec pozdraví nebo - umře. Бабка-знахарка кладет пациента на землю, измеряет (обычно стеблем) расстояние между его вытянутыми в сторону руками. Если это расстояние равно длине всего его тела, больному еще можно помочь (в противном случае вся процедура оказалась бы напрасной). Если помощь еще возможна, бабка крестит лоб больного и негромко молится: Я тебе говорю на чахотки; от (из) чего они в тело вошли: от питья или от еды, от ходьбы или от работы, от жалости или от злости, с жары или с холода, я их выгоняю изо всех жил и изо всех костей, из всего тела твоего. Посылаю их на зеленый луг, там есть две печи хлеба, два колодца молока. Там ешьте, там пейте, там успокойтесь, как успокоилась в реке Иордан вода, когда Господа Иисуса крестили. После этого она, опускаясь на колени перед больным, трижды читает молитву «Отче наш», в самом конце (после третьего раза) произнося Аминь (ошибиться в этом нельзя). На этом первое «стирание» заканчивается — но не само лечение, которое продолжается до тех пор, пока больной не выздоровеет или не умрет.
3.Babička Lemónka měřila šňůrou chorého délku a šířku. Nebyla-li stejná, soudila, že chorý má souchotě. Je-li pravá paže delší než půl těla, jsou souchotě v nejvyšším stupni. Nemocný lehne si obličejem na zem, šňůra vloží se k patě pravé nohy a vedouc ji k temeni, říká stařenka: Ve jménu Ježíše Krista, Pána našeho. Nebylo milo (jméno nemocného), jak nebylo milo Kristu, když mu míru brale a na kříž ho pribijale. Modlím se já Otčenášk zemdlenému tělu Krista Pána a Zdrávas k sedmi pádům jeho. Otčenáš atd. Měření se koná devětkrát a to 1. dne třikrát a pak po 6 dní jedenkrát Dožije-li se chorý devátého měření, ozdraví. Бабка Лемонка измеряла веревкой (шнуром) длину и ширину тела больного. Если одна мерка не была равна другой, он был болен чахоткой. Если правая рука была длиннее, чем половина длины его тела, чахотка была в наивысшей стадии. Больной ложился лицом на землю, веревка прикладывалась к правой пятке и протягивалась к виску. При этом старушка говорила: Во имя Иисуса Христа, Господа нашего. Не было мило (имяреку), как не было мило Христу, когда с него мерку брали и на крест его прибивали. Я молюсь «Отче наш» к изможденному телу Христа Господа и «Богородице Дево, радуйся» к семи его падениям. Далее читается молитва «Отче наш». Так измерять девять раз, в первый день трижды, а затем раз в день в течение шести дней. Если больной доживет до девятого раза, от поправится.
1.Nemocný chtěje se brzy nemoci své zbaviti, dojde buď sám nebo někoho pošle si pro vodu do studánky, ku které má největší důvěru, nebo k potoku. Dojda k vodě udělá tři kříže a řekne: Dej Bůh dobrý den, vodičko! Krista Pána křtitel-ničko! Beru sitěk pomoci v této mojí nemoci. Ty zaháníš všecky čáry, trháš kovy, hory, skály, a to všecko tvou mocí.
Если больной хочет как можно быстрее вылечиться, пусть он сам пойдет или пошлет кого-нибудь к тому источнику или ручью, к которому он испытывает наибольшее доверие. У воды он должен трижды перекреститься и произнести заговор: Дай (тебе) Бог добрый день, водичка! Крестительница Господа Христа! Беру тебя себе в помощь в этой своей болезни. Ты прогоняешь все колодовство, разрушаешь металлы, горы, скалы, и все это твоей силой.
2.Člověk říká když spatří nový měsíc: Dej Pán Bůh dobrý večer, měsíčku; vidím tebe o dvou rohách; prosím, aby mě moje ruce nebolely, ani nohy, ani hlava, ani zuby, ani moje celé tělo, až tě uhlídám o třech rohách. К tomu mi dopomáhej Bůh Otec, Bůh Syn, Bůh Duch svatý. Увидев молодой месяц, нужно произнести: Дай (тебе) Господь Бог добрый вечер, месяц; вижу тебя с двумя рогами; прошу, чтобы мои руки не болели, и ноги, и голова, и зубы, и все мое тело до тех пор, пока не увижу тебя с тремя рогами. Помогай мне в этом, Бог Отец, Бог Сын, Бог Дух святой.
3.Přestaň nám na bolest roštěm jak přestalo růst kamenívot Syna Božího narození až do Božího Skříšem; a k tomu mně dopomáhý Matka Boží, všickni svatý aš na věky svaté požehnání! Táhne se prostředním prstem třikrát kolem do kola kolem bolesti, a po třetí na tem, na tý bolesti udělá se kříš. Je to lepší, dyš měsíc de dolu. Перестань (у нас) расти, боль, как перестал расти камень от рождения Сына Божьего до Божьего Воскресения; в этом мне помогай, Матерь Божья, все святые, навеки благословенные! Трижды обведи средним падьцем вокруг больного места, а затем перекрести его. Заговор лучше произносить, когда луна на ущербе.
4.Při zažehnávám různých neduhův užívá zažehnávačka této formule: Pane Bože všemohoucí, já pro tvý božsky milosti zažehnávám bolest v hlavě, v Mm, v rukách, nohách, hřbetu. Prosím Otce, svatou Trojici, aby mně byla Spomocnicí*, aby z toho těla bolest vyletěla. Děte dva swtý na horu Olive Jou, vemte tam beránka z vlny (sici), z révy vína, z olivy oleje a sestřele tím toho těla bolesti. Vodo, vodice, dobrá pomocnice, ať bolest přestane - a zdraví nastane! Dopomáhejte mně k tomu Bůh Otec, Bůh Syn a Bůh Duch svatý amen. Эту заговорную формулу знахарка использует при разных заболеваниях: Господи Боже всемогущий, я твоей божьей милостью заговариваю боль в голове, в шее, в руках, ногах, спине. Прошу Отца, святую Троицу, чтобы мне помогала, чтобы из этого тела боль вылетела. Идите, два святых, на гору Оливецкую, возьмите там с барашка шерсти, с виноградной лозы вина, с оливы масла и сотрите этим боли с этого тела. Вода, водица, добрая помощница, пусть боль прекратится, а здоровье настанет! Помогайте мне в этом, Бог Отец, Бог Сын и Бог Дух святой аминь.
5.Zažehnávám vás, петосе, skrze všechny znamení a kopce, skrze Boha živýho, v Betlémě narozenýho, v Jordáně pokřtěnýho, v Jeruzalémě umučenýho: Děte na hory, lesy, kopce, skály, na hloží, trní! Máte tam tři studnice, v jedny medu, v druhý jedu a v třetí krve. Tam pite a hodujte, tomu tělu pokoj dejte, a víc se nevracejte!К tomu mně dopomáhej Bůh Otec, Bůh Syn a Bůh Duch svatý amen. Заговариваю вас, болезни, всеми знамениями и возвышенностями. Богом живым, рожденным в Вифлееме, крещенным в Иордане, замученным в Иерусалиме: уходите на горы, леса, холмы, скалы, па боярышник, па колючий кустарник! Там у вас три колодца, в одном мед, в другом яд, в третьем кровь. Там пейте и пируйте, этому телу покой дайте и больше не возвращайтесь! Помогай мне в этом, Бог Отец, Бог Сын и Бог Дух святой аминь.
6.Ve jménu Otce, Syna i Ducha svatýho! Začínám žehnati, Boha Otce, Boha Syna, Boha Ducha vzývati: Oustřele, růže, nátko, šošky, nálevky, všecky znamení a neduhy, děte na skály, na hory! Máte tam tři studnice, v jedny vody, v druhy krve, v třetí písku. Tam se vody nastřebejte, písku nazobejte, krví se obmejte a tomu tělu pokoj dejte!К tomu dopomáhej + Otec, + Syn, + Duch svatý! To se opakuje třikráte, naposled se řekne amen. Во имя Отца, Сына и Духа святого! Начинаю заговаривать, к Богу Отцу, Богу Сыну, Богу Духу взывать: прострел, рожа, натка, «чечевицы»', «воронки», все знамения и болезни, уходите на скалы, на горы! Там у вас три колодца, в одном вода, в другом кровь, в третьем песок. Там воды напейтесь, песка наклюйтесь, кровью обмойтесь, а этому телу покой дайте! В этом мне помогай, (перекреститься) Отец, (перекреститься) Сын, (перекреститься) Дух святой! -это повторяется трижды, после чего произносится Аминь.
7.Zažehnávám na velký pátek zimnice, žlontenice a jiných neduhů lidských před východem slunce při omejvám těl ve vodě v potoku, rybníku, řece, při studni, kalu, pod Širým nebem; každý říká takto: Na velký pátek, v ten velký svátek, sluníčko z hory kyše pro Krista Pána Ježíše, Žide ho vedou. Pane, pojdi - Židé: co se třeseš? Zda-li je v tobě zimnice? -Ježíš odvěce: Zimnice ve mně není. Pane! Chraň mne od zimnice, žloutenice, ouplavice a ode vší nakažlivé nemoci.К tomu mi dopomáhej Bůh Otec, Syn, Duch sv. Amen. Лихорадку, желтуху и другие болезни заговаривали в Страстную пятницу, до восхода солнца омывая тела в воде (в ручье, пруду, реке, колодце, грязи) под открытым небом. Каждый произносил следующие слова: В Страстную пятницу, в этот большой праздник, солнышко глядит с горы печально из-за Господа Иисуса Христа, жиды его ведут. Господи, поди! Жиды: что ты трясешься? Кажется, есть в тебе лихорадка? Иисус отвечает: Лихорадки во мне нет. Господи! Храни меня от лихорадки, желтухи, дизентерии и от всех заразных болезней. Помогай мне в этом, Бог Отец, Сын, Дух св. Аминь.
8.Skoro snad každá bolest a každý neduh dá prý se vyhojiti touto formulí: Šla Maria po cestě, nesla zlý bolestě; nenošje Maria do N... (jméno pacientovo) těla a do jeho hlavy, nes je raci (raději) do vody a na hory, kde ani vovčáček nehoní. Třeba však říkati ji třikráte nebo i vícekráte po sobě a děl at i při tom křížky po bolavém údu. Ku konci připojuje se modlitba jakás. Почти все болезни можно исцелить следующим заговором: Шла Мария по дороге, несла злые боли; не носи их, Мария, в Н. (имярек) тело и в его голову, неси их лучше в воду и на горы, куда ни один пастушок стада не гоняет. Этот заговор нужно произносить три (или более) раз подряд, крестя при этом больное место. В конце произнести какую-нибудь молитву.